(Knie)artrose: blijf bewegen!

Artrose is in Nederland de meest voorkomende vorm van reuma, 1,26 miljoen Nederlanders hebben artrose in één of meerdere gewrichten. Bij artrose is er sprake van slijtage van het kraakbeen rondom gewrichten. Het kraakbeen wordt dunner en slechter van kwaliteit. Soms verdwijnt het zelfs helemaal, waardoor het onderliggende bot beschadigd kan raken of kan gaan vervormen. De binnenkant van onze gewrichten is bekleed met slijmvlies, bij artrose is dit slijmvlies vaak chronisch ontstoken.
Artrose zien we vaak bij mensen op oudere leeftijd, van alle ouderen krijgt maar liefst 20 procent last van artrose. Het merendeel is vrouw. Het komt minder voor, maar ook jonge mensen kunnen artrose krijgen. Artrose kan -naast door ouderdom- ontstaan door overgewicht, zware beroepen (waarbij de gewrichten sterk worden belast en/of zeer ééntonig worden belast), erfelijkheid en na beschadiging van een gewricht door een ongeval.

Versleten knie

Artrose in de knie (versleten knie) geeft vaak veel pijn en zorgt voor aanzienlijke bewegingsbeperking. Normaal gesproken zorgt het kraakbeenlaagje tussen je botten namelijk voor een soepele beweging. Bij mensen met knieartrose verdwijnt dit laagje echter geleidelijk. Het onderliggende bot komt uiteindelijk helemaal bloot te liggen. Door deze veranderingen kan het gewricht veel pijn doen en bewegingen maken gaat niet meer zo soepel. Soms is een krakend geluid hoorbaar. In het eindstadium van artrose is bewegen bijna niet meer mogelijk. Het kniegewricht kan in dit geval operatief worden verwijderd en vervangen worden door een knieprothese of kunstknie. Helaas komt niet iedereen hiervoor in aanmerking.
Gelukkig kun je de klachten van artrose verminderen door iedere dag te bewegen en oefeningen te doen. Hier komen we dadelijk nog op terug. Eerst de symptomen van knieartrose op een rijtje.

Symptomen knieartrose

• Stijfheid, dit stijve gevoel is vooral merkbaar nadat je gezeten hebt of weer in beweging komt. Als de knie stijf is kun je hem minder ver buigen en strekken.
• ’s Nachts een pijnlijke gevoel of pijn na een tijdje stilzitten.
• Pijn bij traplopen, opstaan (uit een stoel) en hurken.
• Er kunnen periodes zijn waarin de pijn heviger is en periodes met minder pijn.
• Verlies van spierkracht.
• Opgezwollen knie die soms warm aanvoelt.
• De stand van de knie is anders dan vroeger/normaal. Er kan extra bot aangroeien aan de randen van het kniegewricht waardoor de knie wat breder wordt.

Hoe wordt artrose vastgesteld

De huisarts herkent artrose meestal aan de klachten en na onderzoek van het gewricht. Röntgenfoto’s zijn niet altijd nodig om artrose vast te stellen, het is namelijk niet altijd te zien op een foto. En soms is het juist op een foto te zien terwijl iemand nergens last van heeft. Daarom wordt er bij de ene wel en bij de andere persoon niet, een röntgenfoto gemaakt om artrose vast te stellen.

Hoe kun je je klachten verminderen?

Zoals eerder benoemd kun je iedere dag bewegen en oefeningen doen om je knieklachten te verminderen. Door regelmatig te bewegen en gerichte oefeningen te doen zorg je je kniegewricht zo soepel mogelijk kan blijven bewegen. De spieren om je knie versterken en je houdt inspanning langer vol. Beweeg elke dag op zijn minst half uur per dag, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of zwemmen. Deze vormen van beweging belasten je knie namelijk op regelmatige wijze (en niet plotseling).

Fysiotherapie

De fysiotherapeut kan je helpen met een persoonlijk beweegprogramma als je daar behoefte aan hebt en kan je oefeningen meegeven om thuis te doen, die jullie eerst samen oefenen. Medische fitness is ook een optie. Medische fitness is een vorm van fitness waarbij je onder deskundige begeleiding van een fysiotherapeut traint. De fysiotherapeut geeft u het juiste advies over de mogelijke oefeningen en de do’s and don’ts. Om het gewricht zo soepel mogelijk te houden en uw spieren het sterkst.

Zo min mogelijk belasting in tijden van erge pijn

Tijdens een periode waarin je veel pijn hebt, is het verstandig om zo min mogelijk te leunen op de pijnlijke knie. Zorg wel dat je knie regelmatig op een verantwoorde manier blijft bewegen. Ook hierin kan uw fysiotherapeut u adviseren.

Overgewicht of zwaar beroep?

In het geval van overgewicht helpt afvallen om je kniegewrichten te ontlasten. Als je een beroep uitoefent dat heel belastend is voor je knieën, is het raadzaam met de bedrijfsarts in overleg te gaan. Misschien kunnen er aanpassingen gedaan worden zodat je je werk gewoon kunt blijven doen.