Elleboogklachten

Elleboogklachten

Pijn in de elleboog

Uw elleboog kan geblesseerd raken en u beperken in uw dagelijkse doen en laten. De elleboog kan bijvoorbeeld pijnlijk aanvoelen of instabiel of stijf raken overbelasting of een ongeluk. Pijn in de elleboog kan ervoor zorgen dat u belemmerd wordt in uw dagelijkse leven, in uw bewegingen.

Verschillende oorzaken voor pijn in de elleboog

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld om een peesontsteking gaan, een irritatie of een botaandoening. De eerste stap is dus om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Bij sporters zien we vaak elleboogklachten. Maar we zien het ook veel bij niet-sporters, bijvoorbeeld door bezigheden als kantoorwerk (typen), tillen of klussen. Onderstaand een aantal veel voorkomende elleboogklachten.

Tenniselleboog (tennisarm)

Een elleboogklacht die veel voorkomt is de zogenoemde tennisarm, een overbelasting van de buitenzijde van de elleboog. Bij een tennisarm gaat het om een ontsteking aan de aanhechting aan de buiten-bovenkant van de elleboog. Dit is een gevoelige locatie. Strekken doet pijn. De pijn uit zich voornamelijk aan de bovenkant van de onderarm. De naam doet vermoeden dat het een blessure is die bij tennissers voorkomt. Niets is minder waar. Slechts 5% van de mensen met een tenniselleboog tennist daadwerkelijk. Wel krijgt de helft van alle actieve tennissers één of meer periodes te maken met klachten. De tennisarm valt onder KANS.

Golferselleboog (golfarm)

Een golferselleboog is precies het tegenovergestelde van een tenniselleboog. Het gaat om een overbelasting van de binnenzijde van de elleboog. Bij een golfersarm gaat het om een ontsteking aan de aanhechting aan de binnen-onderzijde van de elleboog. Dit is een gevoelige locatie. Buigen doet pijn. Net als de tennisarm is de golfarm een overbelastingssyndroom dat valt onder KANS. De naam golferselleboog/golfarm is misleidend, slechts een klein deel van de mensen met een golfarm golft daadwerkelijk.

Wij kunnen u van uw elleboogpijn af helpen

Heeft u pijn in uw elleboog maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.