Nekklachten

Nekklachten

NEKKLACHTEN

Ongeveer 70% van de mensen in de westerse wereld heeft in de loop van zijn leven last van nekklachten. Als u pijn of bewegingsbeperkingen ervaart in de regio tussen de schedel en de schouder, is uw nek de boosdoener. U kunt last hebben van een stijve, pijnlijke nek en hoofdpijn door de nek/spierspanning. De pijn kan uitstralen naar hoofd, schouders en armen.

Verschillende oorzaken voor pijn in de nek

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Hoewel er tal van oorzaken zijn voor nekklachten, zien we vaak dat het onderliggende probleem uw lichaamshouding is. Veel mensen zitten langdurig in statische houdingen, bijvoorbeeld tijdens computerwerk of op de mobiele telefoon. De nek wordt zo langdurig belast in dezelfde positie. Hierdoor raken de spieren meer gespannen. Dit kan op den duur stijfheid zorgen voor nekklachten. Pijn in de nek kan ook ontstaan door het verdraaien van de nek of een ongeluk, zoals bij een whiplash. De eerste stap is om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Slijtage van de nekwervels (artrose)

Slijtage in de nek ontstaat doordat de tussenwervelschijven tussen de wervels steeds dunner worden. Hierdoor kunnen de twee wervels elkaar gaan raken. Dit zorgt voor pijn, beperking van de bewegingsvrijheid en een stijf gevoel. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Nekhernia

De wervelkolom (uw ruggengraat) loopt van uw nek tot aan uw stuitje. Tussenwervelschijven in uw wervelkolom zijn zachte schijfjes die werken als een soort schokdempers. Ze zorgen ervoor dat uw wervelkolom kan buigen en draaien. Deze tussenwervelschijven kunnen echter gaan uitpuilen, dit noemen we een hernia. Een uitpuilende schijf kan op een zenuw drukken, wat zorgt voor pijn. Bij een nekhernia zorgt dit meestal voor pijn die in de arm uitstraalt, soms met een doof of prikkelend gevoel.

Wij kunnen u van pijn in uw nek af helpen

Heeft u pijn in uw nek maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.