Pols -en Handklachten

Pols -en Handklachten

Pijn in de hand of pols

We gebruiken onze handen en polsen veel, we kunnen er kracht mee zetten en heel precieze bewegingen mee maken. Het is dus niet vreemd dat er in dit gebied dikwijls pijn ontstaat. Het is erg vervelend en frustrerend als u uw hand of pols niet goed kunt gebruiken door pijnklachten.

Verschillende oorzaken voor pijn in de hand of pols

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ongeluk, peesontsteking, overbelasting of slijtage die ontstaat als u ouder wordt. Bij letsel aan de hand of pols zien we vaak dat een ongeluk de oorzaak is. Een val vangen we op met onze handen, dat kan een kneuzing of botbreuk veroorzaken.

De eerste stap is om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Carpaal Tunnel Syndroom

Bij het Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) krijgen de zenuwen in de onderkant van uw handpalm te weinig ruimte. Hormonen, ouderdom of een polsbreuk kunnen hier de oorzaak van zijn. Het syndroom uit zich in een tintelend gevoel in uw duim, wijs- of middelvinger. In een later stadium kan ook krachtverlies in uw hand optreden.

De ziekte van Quervain

De ziekte van Quervain is een specifieke peesontsteking in de pols die tot uiting komt in uw duim. U ervaart een stekende pijn en het bewegen van duim en pols is pijnlijk. De ziekte van Quervain wordt veroorzaakt door een nieuwe veel herhaalde beweging. We zien het bijvoorbeeld bij vrouwen die net moeder zijn geworden, door het vaak optillen van de baby (nieuwe beweging) en hormonale schommelingen na de zwangerschap. Een breuk in de pols kan tevens de kans op het ontwikkelen van deze aandoening vergroten.

De botuiteinden van de vinger- en handgewrichten zijn bedekt met een laagje kraakbeen. Artrose in de hand ontstaat wanneer dit kraakbeenlaagje gaat slijten. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Wij kunnen u van pijn in uw hand of pols af helpen

Heeft u pijn in uw rug maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.