Knieklachten

Knieklachten

Pijn in de knie

Pijn in de knie komt veel voor. Wat niet vreemd is, uw knie is immers het (scharnier)gewricht dat uw volledige gewicht draagt tijdens het lopen. Bij contactsporten met veel (explosieve) draaibewegingen is dit scharniergewricht erg gevoelig voor blessures. Door een simpele verdraaiing kunt u zo enkele maanden buitenspel staan.

Verschillende oorzaken voor pijn in de knie

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld gaan om overbelasting, een ontsteking, slijtage of een ongeval. De eerste stap is dus om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Op jonge leeftijd zien we vaak beschadigingen aan de meniscus en de kruisband, terwijl op oudere leeftijd de oorzaak van pijn in de knie vooral slijtage is (artrose). Onderstaand een aantal veel voorkomende knieklachten.

Postoperatieve knieklachten

Voor mensen die geopereerd zijn aan bijvoorbeeld hun meniscus (meniscectomie), die een kruisbandreconstructie hebben ondergaan of die een hele of halve nieuwe knieprothese hebben gekregen is het belangrijk dat zij zo snel mogelijk na de operatie of gipsperiode de mobiliteit en stabiliteit van het aangedane gewricht op een verantwoorde manier herwinnen.

Gescheurde meniscus

Het afscheuren van één of beide menisci kan pijn in en rondom de knie veroorzaken. Een scheur in de binnenmeniscus zorgt voor pijn aan de binnenkant van de knie. Een scheur in de buitenmeniscus zorgt doorgaans voor pijn aan de buitenkant van de knie. Vaak zwelt de knie geleidelijk aan op. Het been helemaal strekken lukt soms niet meer.

Gescheurde kruisband

Het (gedeeltelijke) afscheuren van de kruisband kan pijn in en rondom de knie veroorzaken. In uw knie bevinden zich twee sterke kruisbanden tussen het boven- en onderbeen. Deze voorste en achterste band kruisen elkaar en zorgen voor een stabiele knie. De voorste kruisband voorkomt dat uw onderbeen ten opzichte van het bovenbeen naar voren verschuift. Met een kapotte voorste kruisband kan het zijn dat u uw knie niet meer kunt strekken of dat u een onstabiel gevoel heeft (“ik vertrouw het niet”). Soms lukt lopen niet meer goed of u gaat “er doorheen” bij bijvoorbeeld een rotatie. Wanneer de voorste kruisband is gescheurd, is dit meestal een gevolg van een ongeval of van sportletsel. Het is belangrijk dat een gescheurde voorste kruisband snel herkend wordt, als u er op tijd bij bent kan het letsel namelijk makkelijker worden behandeld.

Spier- en peesblessures (springersknie en lopersknie)

Een springersknie (jumping knee) is een hardnekkige blessure veroorzaakt door overbelasting van de kniepees, gelegen tussen uw knieschijf en scheenbeen. We zien deze blessure vooral bij sporten waarin veel wordt gesprongen, zoals basketbal en volleybal. De blessure ontstaat geleidelijk. Meestal uit de pijn zich in zeurderige pijn, drukpijn en een (in de ochtend) stijve knie.

De zogenaamde lopersknie is een veel voorkomende blessure onder hardlopers. De pijn uit zich aan de buitenzijde van de knie, waar de peesplaat geïrriteerd is door overbelasting. We zien vaak dat deze blessure wordt veroorzaakt door een verkeerde manier van bewegen of door een eenzijdige belasting. Het kan ook zijn dat de heup- of bilspieren niet sterk genoeg zijn.

Osgood-Schlatter

Vlak onder uw knie, bovenop uw scheenbeen zit een verhoogd plekje. Op die plek zit de bovenbeenspier vast aan het scheenbeen. Bij Osgood-Schlatter is die plek geïrriteerd of ontstoken. Het is een overbelastingsblessure die ontstaat tijdens de groei. De aandoening daarom vooral voor bij jongeren (die sporten) van 10 tot 15 jaar en vaker bij jongens dan bij meisjes.

Beschadigd kraakbeen

Beschadigd kraakbeen ontstaat vaak door veel druk op het kniegewricht, veelal tijdens het sporten. Bijvoorbeeld door een verdraaiing van de knie of een val. Het is belangrijk dat kraakbeenletsel behandeld wordt, het niet behandelen van kraakbeenletsel vergroot de kans op uitbreiding van de beschadiging.

Bij artrose van de knie is er sprake van slijtage van het kniegewricht. Het kraakbeen van het kniegewricht is aangetast. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Wij kunnen u van uw kniepijn af helpen

Heeft u pijn in uw knie maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.