Heupklachten

Heupklachten

Pijn in de heup

Heupklachten kunnen u veel pijn bezorgen, uw bewegelijkheid neemt hierdoor af. Pijn in uw heup kan ervoor zorgen dat u uw dagelijkse activiteiten niet meer goed kunt uitvoeren. Aandoeningen in uw heupgewricht kunnen zorgen voor pijn in de lies, uitstralend naar de binnenzijde van de knie. over knieklachten dan over pijn in het heupgewricht.

Verschillende oorzaken voor pijn in de heup

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld gaan om overbelasting of juist te weinig beweging, overgewicht, een breuk, een ontsteking, aangeboren afwijkingen (zoals de ziekte van Scheuermann en scoliose) of slijtage. De eerste stap is dus om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Als we ouder worden neemt de kans op heupklachten toe. Vaak komen heupklachten rond middelbare leeftijd tot uiting, slijtage is dan meestal al veel langer aan de gang. Vrouwen hebben vaker dan mannen heupklachten. Onderstaand een aantal vaak geziene heupklachten.

Pre- en postoperatieve klachten bij een nieuwe heup

Voor mensen die een nieuwe heup(prothese) krijgen is het belangrijk dat zij zo snel mogelijk na de operatie de mobiliteit en stabiliteit van het aangedane gewricht op een verantwoorde manier herwinnen. Starten met oefenen en trainen vóór de operatie zorgt voor een sneller en effectiever herstel na de operatie.

Een breuk (heupfractuur)

Een heupfractuur komt meestal voor na een val. Na deze val is er sprake van pijn in de heup, bovenbeen, knie of in de liesstreek. Staan of lopen is zo goed als onmogelijk. Heupfracturen komen vaak voor. Bij een heupfractuur is het dijbeen (die we ook wel femur noemen) gebroken, dit kan in verschillende gradaties plaatsvinden. Soms is het een gedeeltelijke breuk, in een heftige gevallen breekt de gehele heupkop af. Bij een breuk is het belangrijk dat iemand zo snel mogelijk na de operatie of gipsfase de mobiliteit en stabiliteit van het aangedane gewricht weer op een verantwoorde manier herwint.

Bij artrose is er sprake van slijtage van het heupgewricht. De kwaliteit van het kraakbeenlaagje rondom het gewricht gaat achteruit. Het laagje dat zorgt voor zo min mogelijk frictie tussen botdelen. Als dit laagje slijt, kan dat pijn, beperking van de bewegingsvrijheid en stijfheid veroorzaken. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Slijmbeursontsteking in de heup

Overal waar druk opgevangen of verdeeld moet worden of waar schuifkrachten opgevangen worden, zijn slijmbeurzen (zakjes met vocht) aanwezig. Bijvoorbeeld tussen een pees en een bot of tussen twee botten. Als u op uw heup bent gevallen, bij forse overbelasting of door een bacteriële infectie kan de slijmbeurs acuut gaan ontsteken. Het gebied rondom de slijmbeurs is erg pijnlijk en bewegen gaat moeizaam. Een chronische slijmbeursontsteking kan ontstaan door langdurige lichte overbelasting of door veelvuldig verhoogde belasting tijdens uw werk of sport.

Wij kunnen u van pijn in uw heup af helpen

Heeft u pijn in uw heup maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.