Reumatische aandoeningen

Reumatische aandoeningen

Pijn door reuma

Onder de naam reuma vallen alle aandoeningen en klachten (die gepaard gaan met pijn en bewegingsbeperking) aan spieren, gewrichten en pezen. Dit zijn altijd klachten die niet veroorzaakt zijn door een verwonding of letsel. Reumatische ziekten gaan gepaard met klachten op het gebied van het bewegen. Pijn en ontstekingen in uw spieren en pezen zorgen ervoor dat u uw gewrichten minder goed kunt bewegen en dat uw spierkracht en conditie afnemen.

Als u reuma heeft kunnen alledaagse activiteiten zoals lopen, opstaan of aan- en uitkleden een probleem worden. We zien vaak een wisselend beloop van klachten; de ene dag ervaart u meer klachten dan de andere dag. Deze wisselende klachten kunnen het u het erg moeilijk maken. Het is dan ook vaak lastig om lichamelijk actief te blijven, terwijl dat wel heel belangrijk is.

Ontstekingsreuma, artrose en weke delen-reuma

In de reumatische aandoeningen onderscheiden we drie categorieën:

• Artrose: in Nederland is dit de meest voorkomende vorm van reuma. Bij artrose is er sprake van slijtage van het kraakbeen rondom gewrichten. Dit zorgt voor pijn, beperking van de bewegingsvrijheid en stijfheid. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen.
  • Ontstekingsreuma: deze vormen van reuma kenmerken zich door langdurige ontstekingen aan de gewrichten, zoals: reumatoïde artritis, jicht, de ziekte van Bechterew, sclerodermie en ziekte van Sogren.
  • Weke delen-reuma: deze vormen van reuma zorgen voor klachten aan: spieren, pezen, banden, kapsel, slijmbeurzen en tussenwervelschijven. Voorbeelden zijn fibromyalgie, tendinitisklachten (peesontsteking) en bursitisklachten (slijmbeursontsteking).

Ervaart u beperkingen door reuma? Wij kunnen u helpen

Onze fysiotherapie richt zich op het opheffen of verminderen van de beperkingen die u ervaart in uw dagelijkse activiteiten. Vermoedt u dat u reumatische klachten heeft, maar weet u -heel logisch- niet precies wat er aan de hand is? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.