Voet, Enkel en onderbeenklachten

Voet, Enkel en onderbeenklachten

Pijn in de voet, enkel en/of onderbeen

Net als uw knie draagt uw voet uw hele lichaamsgewicht tijdens het lopen. U maakt ontelbaar veel voet- en enkelbewegingen. Het is dus niet vreemd als u pijnklachten ervaart in dit gebied, maar wel heel vervelend. Pijn aan uw voet, enkel of onderbeen kan uw bewegingsvrijheid flink beperken.

Verschillende oorzaken voor pijn in de voet, enkel en/of onderbeen

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld gaan om een enkelverzwikking, zenuwbeknelling, een breuk, aangeboren en verworven standsafwijkingen of oud letsel. De eerste stap is dus om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Een vaak voorkomende klacht in deze regio van ons lichaam is pijn door een verzwikking, bijvoorbeeld een enkelverzwikking. Onderstaand meer veel voorkomende klachten.

Postoperatieve klachten

Voor mensen die geopereerd zijn vanwege bijvoorbeeld een voet- of enkelbreuk (fractuur) is het belangrijk dat zij zo snel mogelijk na de operatie of gipsperiode de mobiliteit en stabiliteit van het aangedane gewricht op een verantwoorde manier herwinnen.

Letsel aan de enkelband

Door een misstap, een verkeerde draaibeweging of ongeval kunnen uw enkelbanden beschadigd raken. Dit veroorzaakt pijn. Vaak ook zwelling en/of verkleuring rondom de enkel. Uw enkel kan in het begin weinig tot niet belast worden.

Hielspoor

Hielspoor is een veel voorkomende voetklacht. We noemen het ook wel peesplaatontsteking. Hielspoor kan pijn onder de hielen veroorzaken tijdens het (hard)lopen of sporten. Het kan ontstaan door overbelasting, maar ook door flinke gewichtstoename in een korte tijd, ouderdom of door een verkeerde voetfunctie.

Achillespeesblessure

Uw kuitspieren hechten via een gezamenlijke pees aan op de hak: de achillespees. Bij een achillespeesblessure kan de pees beschadigd of geïrriteerd zijn, de kwaliteit van het weefsel kan afgenomen zijn en/of verkalkingen bevatten. Pijn kan zich overal op uw pees voordoen, maar de meest gevoelige plek is meestal boven de hiel. De achterkant van uw enkel kan gezwollen zijn. U ervaart pijn en stijfheid bij lopen (dit kunt u ook in uw enkel en kuit voelen), vooral tijdens de eerste stappen.

Zweepslag van de kuit

Bij een zweepslag in de kuit is er een scheurtje ontstaan in de kuitspier. Dit gebeurt vaak bij afzetten, sprinten of springen. U ervaart plotselinge, felle pijn. Uw kuit kan verkleuren en lopen gaat moeizaam. Een zweepslag kan in alle spieren ontstaan maar komt het vaakst voor in de kuit of in de bovenbeenspieren. Verschillende factoren kunnen zweepslag veroorzaken. Bijvoorbeeld mate van getraindheid, mate van verhouding activiteit/rust, geen of weinig warming up, een harde ondergrond, verkeerde schoenen, koud en vochtig weer, het maken van explosieve bewegingen en herhaling van zweepslag door slecht herstel na eerste (of tweede) keer.

Compartiment syndroom

De spieren van het onderbeen zijn in vier groepen verdeeld, ook wel compartimenten genoemd. Door overbelasting kunnen de spieren uit gaan zetten, dit zorgt voor verhoogde druk in een compartiment. Het compartimentsyndroom kan in de onderarm en in het onderbeen voorkomen. De acute vorm (constante hevige, drukkende pijn die niet afneemt in rust) ontstaat meestal door een ongeluk of operatie. Het kan echter ook chronisch zijn, in dat geval neemt de pijn tijdens inspanning langzaam toe, in rust kan de pijn afnemen maar bij een volgende inspanning is de pijn direct weer aanwezig. Dit zien we vooral bij sporters die de intensiteit en frequentie van trainingen te snel opbouwen.

Mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS)

Mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) zorgt voor pijn aan de binnenkant van de scheen. MTSS wordt vaak scheenbeenirritatie of shin splint genoemd en is een van de meest voorkomende sportblessures. Met name bij de sporters die hardlopen of springen. Bij MTSS voelt u pijn in het midden of aan de onderkant van de scheen. Het kan scherpe pijn zijn bij aanraking of doffe pijn tijdens of na een training.

Bij artrose is er sprake van slijtage van gewrichten. De kwaliteit van het kraakbeenlaagje rondom het gewricht gaat achteruit. Dit zorgt voor pijn en stijfheid. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Wij kunnen u van pijn in uw voet, enkel en/of onderbeen af helpen

Heeft u pijn in uw voet, enkel of onderbeen maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons.
Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.