Schouderklachten

Schouderklachten

Pijn in de schouder

Uw schouder is een complex gewricht. Hierdoor en door zijn grote beweeglijkheid is het niet vreemd dat uw schouder wel eens pijn doet. Veel handelingen -zoals aankleden, tillen, eten en uw haren kammen- worden mogelijk gemaakt door de schouder. Bij schouderklachten kunt u pijn voelen bij het bewegen of strekken van uw armen, of zelfs als u niet beweegt. Het kan steeds moeilijker worden de alledaagse handelingen te verrichten.

Verschillende oorzaken voor pijn in de schouder

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld gaan om luxatie (schouder uit de kom), overbelasting, een beschadiging of ontsteking, slijtage of een blessure. De eerste stap is dus om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

KANS (Klachten van de Arm, Nek en Schouder) is een veel voorkomende oorzaak van pijn in uw schouder. Een andere mogelijke oorzaak is een peesontsteking of een frozen shoulder. Onderstaand een aantal vaak voorkomende schouderklachten.

Schouder uit de kom (schouderluxatie)

Bij de meeste mensen is een schouderluxatie beter bekend als: de schouder uit de kom. Dit betekent dat het bovenarmdeel van het schoudergewricht niet meer op zijn plaats zit in de schouderkom. De oorzaak is een val of een plotselinge krachtige beweging. Bij subluxatie schiet de bovenarm gedeeltelijk uit de kom, bij totale luxatie schiet de bovenarm helemaal uit de kom. In allebei de gevallen voelt u veel pijn en kunt u de schouder niet of heel beperkt gebruiken.

We maken onderscheid tussen een acute schouderluxatie (acute zeer hevige pijn en een abnormale stand van de arm) en recidiverende schouderluxatie, bij deze laatste zijn er meerdere luxaties geweest zijn of heeft de patiënt een instabiel gevoel; hierbij is er de angst of het nare gevoel de arm bij bepaalde bewegingen uit de kom wil schieten. Mensen met deze klachten voelen meestal precies aan wanneer de schouder zou kunnen luxeren.

Peesontsteking of peesscheuring (tendinogene klachten)

Schouderklachten kunnen veroorzaakt worden door een ontsteking of een irritatie van de aanhechting van de pees aan het bot. De aanhoudende pijn uit zich over de gehele schouderkop, met soms duidelijk meer pijn aan de voorzijde. Als u actief bent neemt de pijn toe, in rust neemt de pijn vaak weer af. Als u een handeling boven de 90 graden wilt uitvoeren (bijvoorbeeld een bal bovenhands gooien) gaat dat niet of moeizaam door de pijn. Ook als u op uw schouder ligt voelt u pijn.

Inklemming in de schouder (schouder impingement)

Belangrijkste klachten bij inklemming zijn pijn en bewegingsbeperking. De aanleiding is meestal een overbelasting of een verkeerde houding. De pijn is eerst in korte perioden aanwezig en wordt daarna meer constant. U heeft pijn als uw arm van uw lichaam af beweegt en als u werkzaamheden boven schouderhoogte uitvoert. De oorzaak is een te nauwe ruimte onder het schouderdak. Soms is die vernauwing aangeboren, soms ontstaat het door aangroei van bot.

Slijmbeursontsteking in de schouder

Overal waar druk opgevangen of verdeeld moet worden of waar schuifkrachten opgevangen worden, zijn slijmbeurzen (zakjes met vocht) aanwezig. Bijvoorbeeld tussen een pees en een bot of tussen twee botten. Als u op uw schouder bent gevallen, bij forse overbelasting of door een bacteriële infectie kan de slijmbeurs acuut gaan ontsteken. Het gebied rondom de slijmbeurs is zeer pijnlijk en bewegen gaat moeizaam. Een chronische slijmbeursontsteking kan ontstaan door langdurige lichte overbelasting of door veelvuldig verhoogde belasting tijdens uw werk of sport. Bij een chronische slijmbeursontsteking in de schouder doet het voor- en/of zijwaarts heffen van uw arm pijn. De pijn uit zich aan de buitenzijde van de bovenarm.

Frozen shoulder

Bij een frozen shoulder is het schoudergewricht stijf. Er is sprake van een te strak kapsel, deze heeft niet meer genoeg lengte waardoor de kop niet goed genoeg kan bewegen. Als u een frozen shoulder heeft, ervaart u (hevige) pijn. Met name in de bovenarm. Pijn die ervoor zorgt dat u niet kunt slapen en die verergert bij het bewegen van uw arm. Een frozen shoulder komt veel voor bij vrouwen in de leeftijd van 40 – 55 jaar. De pijn komt in eerste instantie geleidelijk, maar verergert daarna snel. De bewegingsbeperking van het schoudergewricht is aanzienlijk, vooral wat betreft de draaibewegingen.

Bij artrose van de schouder is er sprake van slijtage van het schoudergewricht. Het kraakbeenlaagje van het schoudergewricht is aangetast. Artrose van de schouder kan zorgen voor pijn, een krakend geluid, stijfheid en beperkte bewegingsvrijheid. Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Wij kunnen u van uw schouderpijn af helpen

Heeft u pijn in uw schouder maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.