Rugklachten

Rugklachten

Pijn in de rug

Rugklachten komen vaak voor. Meestal bevindt de pijn zich lager in de rug tussen de onderste ribben en de billen. Deze pijn kan (zeer) hevig zijn en toenemen bij activiteiten. Rugklachten kunnen ervoor zorgen dat uw bewegelijkheid afneemt en dat u uw dagelijkse activiteiten niet meer goed kunt uitvoeren.

Verschillende oorzaken voor pijn in de rug

De oorzaken, symptomen, behandelingen en de pijnintensiteit zijn per klacht verschillend. Het kan bijvoorbeeld gaan om overbelasting, een verkeerde beweging, zwaar en verkeerd tillen, een slechte lichamelijke conditie of overgewicht. De eerste stap is dus om samen met uw fysiotherapeut te achterhalen wat er aan de hand is. De fysiotherapeut kijkt vooral naar de oorzaak van de klachten, om zo de kern effectief te kunnen behandelen in plaats van enkel symptomen te bestrijden. De kern of bron van de klachten is in lang niet alle gevallen een aandoening of ziekte.

Veel voorkomende oorzaken voor pijn in uw rug zijn spit, ischias, een rughernia en artrose (slijtage). Naast deze specifieke aandoeningen zijn de meest voorkomende rugklachten aspecifieke lage rugpijnklachten. Hierbij kunnen we geen ernstige oorzaak vinden. Het zijn hinderlijke klachten, gelukkig kan fysiotherapie u weer goed op weg helpen.

Spit

Lage heftige rugpijn en stijfheid met eventuele uitstraling naar uw billen, liezen en soms verder het been in. Men heeft het meestal over “door de rug gaan”. Het gebeurt vaak plotseling, na een verkeerde beweging (bijvoorbeeld na tillen, bukken, draaien) of overbelasting. Soms ontstaan de klachten ook geleidelijk. Spit is heel vervelend maar gelukkig meestal niet ernstig. Toch is het aan te raden uw huisarts of de fysiotherapeut te raadplegen als de pijn niet weggaat.

Ischias

Ischias is een uitstralende zenuwpijn; van licht zeurende pijn in de bil tot hevig stekende pijn in de bil en het been. Soms ervaart u ook een doof gevoel of tintelingen in uw been, voet of tenen. Na het ontstaan van ischias kunt u moeite hebben om van houding te veranderen nadat u bijvoorbeeld een tijdje heeft gezeten. Niezen, hoesten en andere onverwachte bewegingen kunnen ook erg pijnlijk zijn. Als de klachten twee weken of langer aanhouden is behandeling, maar ook onderzoek aan te raden. De pijn kan namelijk verband houden met bijvoorbeeld een hernia.

Rughernia

De wervelkolom (uw ruggengraat) loopt van uw nek tot aan uw stuitje. Tussenwervelschijven in uw wervelkolom zijn zachte schijfjes die werken als een soort schokdempers. Ze zorgen ervoor dat uw wervelkolom kan buigen en draaien. Een tussenwervelschijf kan gaan uitpuilen, dit noemen we een hernia. Een uitpuilende schijf kan op een zenuw drukken, wat zorgt voor pijn. Een hernia komt het meest voor in de onderrug. In uw onderrug lopen vanuit de wervelkolom zenuwen naar de benen. Een rughernia kan daarom ook zorgen voor pijn uitgestraald naar uw been.’

Bulging disc

Bij een bulging disc is er sprake van een uitpuiling van de geleiachtige kern in de tussenwervelschijf, oftewel een beschadiging van de tussenwervelschijf. Dit geeft risico op doorbreken, als dat gebeurt spreken we van een hernia.

Slijtage (artrose)

Bij artrose in de rug en de ruggenwervels vermindert de kwaliteit van het kraakbeen bij de botten en de gewrichten in de rug. Beweging zorgt dan voor rugpijn. De pijn wordt heviger bij zwaar en verkeerd tillen en als u op een verkeerde manier staat, zit en/of slaapt.
Als reactie op de artrose kan het wervelbot gaan woekeren, het wordt dikker waardoor het wervelkanaal nauwer wordt. Dit kan kapsel- of zenuwirritatie veroorzaken.

Artrose komt vooral voor bij mensen op oudere leeftijd. Maar we zien het helaas ook steeds vaker bij mensen ontstaan die jonger zijn dan 55 en zelfs bij kinderen. Het kan bijvoorbeeld ontstaan door een aangeboren afwijking, langdurige overbelasting en oud letsel (bijvoorbeeld beschadiging na een breuk).

Wij kunnen u van pijn in uw nek af helpen

Heeft u pijn in uw rug maar weet u -heel logisch- niet goed wat u heeft? Ga langs bij uw huisarts of maak een afspraak met ons. Wilt u graag weten welke soorten behandelingen wij allemaal hebben? Bekijk hier ons behandeloverzicht.